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Günther Rabl
EVE
tape music, 7min, 4-channel, Rastenberg 1987/88

EVE is maybe the most intensive piece of music I ever composed. It took me two whole years to create those seven minutes of 4-channel music, of course, including the development of methods to transform sound, which I used in this work.
During these two years I did not change the volume setting of my monitors. This was necessary to obtain a solid form, not irritated by daily changing moods. Because volume is a very important aspect in this composition (I was quite surprised when I read a review calling EVE a "silentish" piece of music. Well, yes, if you play it right after highly compressed pop music or after the newsreader without changing the volume, you may find it silent).
First of all, I made a sort of scaffold, representing a movement, starting far away and coming very close during seven minutes (a long fade, which gives the feeling of such an approach). This scaffold is finally worked away, substituted by much more complex musical development.
The movement starts as an Argentine chord, still far away. Coming closer, it changes its character, but not until the last moment; it resolves in a splash of acoustic splinters and wreckage, which swashes over our heads.
The spook is over, however, there still is one late-coming eddy, crossing the scene diagonally.

Günther Rabl Werke 5Günther Rabl
Werke 5 1986 - 89

Landschaft
Eve
Kleine Fuge
Bittersweet

deutsch


 

Eve (Vorabend) steht für eine Phase des Überganges: sie beginnt mit dem Ende und endet mit dem Beginn. Fast 2 Jahre haben mich diese 7 Minuten beschäftigt. Dazu gehörte auch die Entwicklung neuer Verfahren der Klangtransformation (alles analog und auf Tonband - da war noch kein Computer im Spiel).
Für den dynamischen Verlauf hatte ich ein 'Gerüst' angelegt, das nach und nach abgearbeitet wurde. Die ganze Zeit über habe ich das Lautstärke-Setting in meinem Studio nicht verändert, damit die Form nicht durch subjektive Tagesverfassungen beeinträchtigt wird. Das Stück entfaltet sich auf mehreren Ebenen: einer naturalistischen (das ferne Rauschen, die Vogelstimmen, die Zikaden ...), einer symbolischen (die Trommel, die Wirbel ...), einer topologischen (die Zuordnung der Klänge zu den 4 Lautsprechern und die Bewegungsrichtungen), und nicht zuletzt einer formalen - eine mikrotonale Ordnung (vom näherkommenden Akkord bis zu den Dopplereffekten der vorbeiziehenden Wirbel).
Ein selten gespieltes Stück, weil es extreme Anforderungen an die Lautsprecher stellt: Sie müssen nicht nur laut, sie müssen auch leise sein können.
G.R.

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Günther Rabl Werke 5Günther Rabl
Werke 5 1986 - 89

Landschaft
Eve
Kleine Fuge
Bittersweet