EVE is maybe the most intensive piece of music
I ever composed. It took me two whole years to create those seven
minutes of 4-channel music, of course, including the development
of methods to transform sound, which I used in this work.
During these two years I did not change the volume setting of my
monitors. This was necessary to obtain a solid form, not irritated
by daily changing moods. Because volume is a very important aspect
in this composition (I was quite surprised when I read a review
calling EVE a "silentish" piece of music. Well, yes, if
you play it right after highly compressed pop music or after the
newsreader without changing the volume, you may find it silent).
First of all, I made a sort of scaffold, representing a movement,
starting far away and coming very close during seven minutes (a
long fade, which gives the feeling of such an approach). This scaffold
is finally worked away, substituted by much more complex musical
development.
The movement starts as an Argentine chord, still far away. Coming
closer, it changes its character, but not until the last moment;
it resolves in a splash of acoustic splinters and wreckage, which
swashes over our heads.
The spook is over, however, there still is one late-coming eddy,
crossing the scene diagonally.
Günther
Rabl
Werke 5 1986 - 89
Landschaft
Eve
Kleine Fuge
Bittersweet |
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Eve (Vorabend) steht für eine Phase des Überganges: sie
beginnt mit dem Ende und endet mit dem Beginn. Fast 2 Jahre haben
mich diese 7 Minuten beschäftigt. Dazu gehörte auch die
Entwicklung neuer Verfahren der Klangtransformation (alles analog
und auf Tonband - da war noch kein Computer im Spiel).
Für den dynamischen Verlauf hatte ich ein 'Gerüst' angelegt,
das nach und nach abgearbeitet wurde. Die ganze Zeit über habe
ich das Lautstärke-Setting in meinem Studio nicht verändert,
damit die Form nicht durch subjektive Tagesverfassungen beeinträchtigt
wird. Das Stück entfaltet sich auf mehreren Ebenen: einer naturalistischen
(das ferne Rauschen, die Vogelstimmen, die Zikaden ...), einer symbolischen
(die Trommel, die Wirbel ...), einer topologischen (die Zuordnung
der Klänge zu den 4 Lautsprechern und die Bewegungsrichtungen),
und nicht zuletzt einer formalen - eine mikrotonale Ordnung (vom
näherkommenden Akkord bis zu den Dopplereffekten der vorbeiziehenden
Wirbel).
Ein selten gespieltes Stück, weil es extreme Anforderungen
an die Lautsprecher stellt: Sie müssen nicht nur laut, sie
müssen auch leise sein können.
G.R. |
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