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Günther Rabl
BITTERSWEET
tape music, 3min, 6-channel, Rastenberg 1987

A short mood piece that is carried by the unstable contrast of two types of sounds. The first type is near, intimate, gentle and therefore low; the second type is rough, aggressive, but from a distance and therefore low as well.
“Nearness” and “distance” themselves are expressed in the crafting of the sounds, and in a very uncommon way, as the banal differentiating trait of volume is excluded from a thematic approach.
The spheres are also separated from the base material: piano sounds (taken from the material of 'LANDSCHAFT') on the one hand, contrabass sounds (from the material of 'EVE') on the other hand.
In the original 6-channel version, three speakers in a displaced triangular order (hexagram) are assigned to each sphere.
translated by Brian Dorsey

Günther Rabl Werke 5 Listen to an example!Bittersweet.mp3  2,4MB

 

deutsch


 

Ein kurzes Stimmungsbild, das vom labilen Gegensatz zweier Typen von Klängen getragen wird. Die einen nah, intim, sanft und daher leise; die anderen grob, agressiv, aber von fern und daher ebenfalls leise.
'Nähe' und 'Ferne' sind dabei in den Klanggestalten selber ausgedrückt und zwar auf eine sehr ungewöhnliche Art, denn das banale Unterscheidungsmerkmal Lautstärke ist vom thematischen Ansatz her ausgeschlossen.
Auch vom Ausgangsmaterial her sind die Sphären getrennt: Klavierklänge (aus dem Material zu 'LANDSCHAFT') auf der einen Seite, Kontrabassklänge (aus dem Material zu 'EVE') auf der anderen.
In der originalen 6-kanal Version sind jeder Sphäre drei Lautsprecher zugeordnet, in versetzter Dreiecksanordnung (Hexagramm).

 

English
Günther Rabl Werke 5 Listen to an example!Bittersweet.mp3  2,4MB