back

Günther Rabl
AIN’T THERE TV AFTER DEATH
computermusic, 13min, stereo, Heumühle 2005

We owe this piece of music to the actor and writer Thomas Kamper, who gave me the opportunity to compose an overture for his play ‘Jokebox’.
According to the play, which introduces Beethoven’s “Grand Fugue” through a jukebox on stage while various quiet TV programs are runningon screens, I selected a few basic elements for my work: parts of the spokentext; five seconds of a space sound derived from Beethoven’s string quartet; recorded TV sound.
In the first part the text, spoken by Thomas and Barbara Horvath, becomesde-spaced and reconstructed within the harmony of the quartet. Layers of choirs result, which then finally lead to a drone terminated by a shot (actually the compressed sound of a saluting gun).
The second part consists of TV sound only, condensed into a homogenous noise and resolved to series of short attacks as well.
In the last part I used my brand-new model of a resonating bar, which is ‘hit’ by tiny particles of the spoken text. It fades into a tunnel-like space, evoking the condensed TV sound once again.

 

Günther Rabl special editionGünther Rabl

AIN’T THERE TV AFTER DEATH
MITE E-LITE

 

 

deutsche Version

 

Dieses kurze Musikstück verdanken wir dem Schauspieler und Autor Thomas Kamper, der mir die Gelegenheit gab, eine Ouverture zu seinem Theaterstück ‘Jokebox’ zu komponieren.
In Hinblick auf das Stück, in welchem unter anderem Beethovens „Grosse Fuge” aus einer Jukebox gespielt wird, während verschiedene stumme TV-Programme projiziert werden, wählte ich ein paar wenige Elemente für meine Arbeit aus: fünf Sekunden Raumklang, der von Beethovens Streichquartett abgeleitet ist; Aufnahmen von TV-Ton.
Im ersten Teil wird der originale Text des Stückes (gesprochen von Barbara Horvath und Thomas Kamper) seiner eigenen Räumlichkeit entkleidet und in den Harmonien des Quartettes rekonstruiert. Schichten von Chören sind das Resultat, die schliesslich in einen tiefen Ton münden, der von einem Schuss (die Aufnahme eines Böllers) unterbrochen wird.
Der zweite Teil besteht ausschliesslich aus TV-Ton – einerseits kondensiert zu einem homogenen Rauschen, andererseits aufgelöst zu einzelnen kurzen, perkussiven Elementen.
Für den dritten Teil benutzte ich mein neues physikalisches Modell einer schwingenden Stange, die von winzigen Partikeln des gesprochenen Textes angeregt wird. Ein tunnelartiger Raum öffnet sich am Ende, in dem der kondensierte TV-Ton nocheinmal als Raumklang hervorgerufen wird.

 

Günther Rabl special editionGünther Rabl

AIN’T THERE TV AFTER DEATH
MITE E-LITE

English version