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Günther Rabl

FOURIER AUF DER REISE NACH PRAG (Fourier on his way to Prague)

computermusic
PASSANTEN 17min, stereo, Rastenberg 1996
ROLLER 19min, stereo, Rastenberg 1996
FOURIER AUF DER REISE NACH PRAG 8min, stereo, Rastenberg 1996

A commission by the wood carver Gerhard Maier for his exhibition of 1000 handmade wooden combs plus a heap of resulting shavings, or, as he would see it: a heap of handmade wood shavings plus 1000 combs resulting on this occasion.
The primary task was, to refer to Gerhard's living and working situation in his atelier in a formar railway-station for horse-drawn carriages, which nowadays is a museum near a highly frequented cross-country road connecting Linz with Prague. The composition makes use of the advanced methods around the so-called Fourier Transformation.
Artificial reverb has been known and widely used in the studio technics for many years. I was never interested in it. I rather saw it as sort of audio-cosmetics than as a formal method. Not before the emerging of faster computers, another perspective on reverb became possible. What, if any sound may serve as reverbration ? What happens, when reverbration can last for minutes or doesn't end at all ? This pieces gives different answers to such questions. It begins with a parody on the morning-traffic on a cross-country road and ends up with the screaming of two million frequencies evoked by a few roaring glissandi.

photography of installation

photography of performance 'ROLLER' at Tanz*Hotel

Günther Rabl Werke 10Günther Rabl
Werke 10 1996

PASSANTEN
ROLLER
FOURIER AUF DER REISE NACH PRAG

deutsch

'Fourier auf der Reise nach Prag'  - ursprünglich der Sammeltitel für die drei Musikstücke - war eine Auftragsarbeit des Holzschnitzers Gerhard Maier anlässlich der Schließung seines Ateliers im alten Bahnhof der Pferdeeisenbahn, Kerschbaum 1996, in der auch eintausend handgeschnitzte Holzkämme samt einem Teil der dabei entstandenen Spänen in einer Installation zu sehen waren.
Für mich war es eine Gelegenheit die Methoden der Fouriertransformation, mit denen ich mich in den Jahren davor theoretisch auseinandergesetzt hatte, zum erstenmal auf eine ganze Komposition anzuwenden und die dabei entstandenen Programme zum Einsatz zu bringen.
Künstlichen Raumklang gibt es in der Studiotechnik schon von Anbeginn an.
Mich hat das nie interessiert, ich sah das mehr als verzichtbare Kosmetik, denn als formale Methode. Erst mit dem Einsatz leidlich schneller Computer zeichneten sich ganz andere Perspektiven ab: Was passiert, wenn jeder beliebige Klang Raumklang sein kann ? Was, wenn der Raumklang minutenlang dauert, oder überhaupt nicht mehr aufhört ?
Die drei Stücke geben unterschiedliche, extreme Antworten auf solche Fragen.
G.R.

Fotos zur Installation

Fotos zur Performance ROLLER mit Tanz*Hotel

Günther Rabl Werke 10Günther Rabl
Werke 10 1996

PASSANTEN
ROLLER
FOURIER AUF DER REISE NACH PRAG

 

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