EINES TOTEN MORGENS (one dead man's
morning)
Variation on a text and a guitar solo by Werner Schwab
Computer music, 7-channel, 25 min, stereo version 2011/12
Voice and electric guitar: Werner Schwab (original recording from
the estate, with kind permission of Vinzenz Schwab and Ingeborg
Orthofer)
In the winter of 2010/2011, Vinzenz Schwab gave me the digital estate
of his father, the dramatist Werner Schwab (1958-94), to listen
to. Two recordings particularly drew my attention: a text that the
author himself recorded on a cassette entitled 'Der Bauch' (the
belly) and a guitar solo from the late 1970s, likewise on cassette.
Both recordings are, up to the exact second, of nearly equal length.
The text is a type of epitaph, or perhaps rather a tongue-lashing
of someone who dies a senseless death after he ravenously devoured
a whole rack of "onion-liver sausage spread." A fulminant
tirade about the relationship of the belly to the "furiously
digesting head," calmly and artlessly read by Werner Schwab
himself onto a cassette. The guitar solo, on the contrary, is a
bundle of intensity, anything but virtuosic, rather vile and distorted.
The contrast of these, in every respect, so different source materials
creates an individual dynamism of musical confrontation from the
very first moment.
Part 1 'Exposition' (6 min)
A virtually raw recording of the voice takes center stage in the
first part. It is encircled by several layers of the guitar recording
in the outer loudspeakers. The space movement emerges through an
overlapping of two lemniscates - 'figure-eight loops', ancient symbols
of eternity and death. They form restless, interlocked orbits in
the overlap.
Part 2 'Verwandlung'(metamorphosis) (4 min)
The mapping is permuted in the second part. At the beginning, the
guitar recording stands in the center, the voice in the periphery.
Albeit in transmuted form: the voice turns into aggressive, metallic
finales (partly close, partly far away) in which the source is only
allusively recognizable; the guitar becomes a type of drum that
tenaciously revolves around the center.
The sole foreign object: The call of a ragman on the street (historic
recording).
Part 3 'Wanderung'(wandering) (7 min)
The sound of the voice disintegrates into many layers that together
form an impenetrable abstract jungle in which it incessantly buzzes
and croaks and chirps and moans. This jungle is traversed by traces
on which the chords of the guitar noticeably move quickly. In the
center a bizarre shepherd's melody unperturbedly follows the microstructures
of the guitar sound in a long-forgotten, ancient scale.
Part 4 'Rückkehr'(return) (9 min)
A bell stroke, followed by a low ostinato, heralds in the fourth
part. A slowly wandering procession chants the original text backwards,
whereby the repeatedly recurring rhetorical address 'Wissen Sie'
(you know) played back in reverse is amazingly heard clearly as
'Wissen Sie.' The fourth part ends with this introductory address,
thus closing the circle.
G.R.
translated by Brian Dorsey
Performance
The performance of this music requires a setup with 7 full-range
loudspeakers. One in the center in front of the audience; two lines
of 3 speakers each at its side, in a way that they suite for cruising
movements along the lines and circular movements through all 6 channels
as well.
The photo shows a setup variant 8+1 in the old sawmill, Heumühle:
|
|
Im Winter 2010/11 hat mir Vinzenz Schwab den von
ihm digitalisierte Nachlass seines Vaters, des Dramatikers Werner
Schwab (1958-94) zum Anhören gegeben. Besonders zwei Aufnahmen
haben meine Aufmerksamkeit erregt: ein unveröffentlichter Text,
den der Autor Anfang der Neunzigerjahre selber auf Cassette gesprochen
hat (mit dem Titel 'Der Bauch'); und ein Gitarrensolo aus den Siebzigerjahren,
ebenfalls auf Cassette. Beide Aufnahmen sind fast auf die Sekunde
genau gleich lang.
Der Text ist eine Art Epitaph, oder vielleicht eher eine 'Standpauke'
an jemanden, der eines unsinnigen Todes stirbt, nachdem er im Heisshunger
eine ganze Stange "Zwiebelleberstreichwurst" verschlungen
hat. Eine fulminante Tirade über das Verhältnis des Bauches
zum "wütend verdauenden Kopf", von Werner Schwab
selber ruhig und kunstlos gelesen und auf Cassette aufgenommen.
Das Gitarrensolo dagegen ist ein Bündel an Intensität,
alles andere als virtuos, wüst und verzerrt. Der Kontrast dieser
beiden, in jeder Hinsicht so unterschiedlichen Ausgangsmaterialien
schafft vom ersten Moment an eine Eigendynamik der musikalischen
Auseinandersetzung.
1. Teil 'Exposition' (6 min)
Im ersten Teil steht die nahezu unbearbeitete Aufnahme der Stimme
im Mittelpunkt. Umkreist wird sie von mehreren Schichten der Gitarrenaufnahme
in den äusseren Lautsprechern. Die Raumbewegung entsteht durch
eine Überlagerung zweier Lemniskaten - 'Achterschleifen', ein
uraltes Ewigkeits- und Todessymbol. In der Überlagerung bilden
sie rastlose, verschlungene Bahnen:
2. Teil 'Verwandlung' (4 min)
Im zweiten Teil ist die Zuordnung vertauscht. Im Zentrum steht anfangs
die Gitarre, an der Peripherie die Stimme. Allerdings in verwandelter
Form: Die Stimme wird zu aggressiven, metallischen Ausklängen
(teils nah, teils fern), in denen der Urpsrung nur mehr andeutungsweise
erkennbar ist; die Gitarre wird zu einer Art Trommel, die gegen
Ende das Zentrum beharrlich umkreist.
3. Teil 'Wanderung' (ca. 6 min)
Der Klang der Stimme zerfällt in viele Schichten, die zusammen
einen undurchdringlichen abstrakten Dschungel bilden, in dem es
unaufhörlich schnnarrt und quakt und zirpt und stöhnt.
Durchzogen wird dieser Dschungel durch Bahnen, auf denen die Akkorde
der Gitarre merkbar schnell vorbeiziehen. Im Zentrum folgt eine
bizarre Hirtenmelodie unbeirrt den Mikrostrukturen des Gitarrenklanges
in einer längst vergessenen antiken Skala.
4. Teil 'Rückkehr' (ca. 10 min)
Ein Glockenschlag, gefolgt von einem tiefen Ostinato, kündigt
den vierten Teil an. Ein langsam umherziehende Prozession skandiert
den Originaltext rückwaerts, wobei die immer wiederkehrende
rhetorische Anrede 'Wissen Sie' rückwärts abgespielt erstaunlicherweise
eindeutig als 'Wissen Sie' zu vernehmen ist. Mit dieser einleitenden
Anrede endet der vierte Teil und damit schliesst sich der Kreis.
Aufführung
Für die akusmatische Aufführung des Stückes ist
ein Setup von 7 guten Fullrange-Lautsprechern erforderlich. Einer
zentral, in der Mitte vor dem Pubikum; 2 Zeilen zu je 3 Lautsprecher
an den Seiten, sodass sie sich sowohl für vorbeiziehende Raumbewegung
in 3 Kanälen, als auch umkreisende Bewegungen in 6 Kanälen
eignen. Das Bild zeigt eine Zeile (in der urprüglichen Variante
8+1):
Probesituation in der Sägewerkshalle
G.R. |
|